BOS Power har fået tildelt kontrakten på levering af et elektrisk/hybrid fremdrivningssystem til et nyt akvakulturarbejdsfartøj til slutkunden, den norske marineentreprenør AQS.
AQS fokuserer på nul-emissionsløsninger
Bæredygtighed samt sundhed og sikkerhed for personalet om bord er nøglefaktorer i udviklingen af skibet:
- Innovation og grønne løsninger er vigtige fokusområder for os, da vi ønsker at bidrage væsentligt til at reducere udledningen. I dag har vi fire både med hybridløsninger under konstruktion og flere planer for nulemissionsløsninger i fremtiden, siger Kristian Hjertvik, Head of Market and Technology hos AQS.
En lovende udvikling mod hybride og elektriske fremdriftssystemer
Eirik Nesse, Director Marine Propulsion hos BOS Power Solutions, er glad for at have vundet kontrakten:
- Denne kontrakt er strategisk vigtig for os som den første levering af et elektrisk/hybridsystem til akvakultursegmentet og er det første af forhåbentlig flere kommende projekter med Skagen Ship Consulting.
- Akvakultursegmentet er stort i Norge med omkring 40 nybyggede fartøjer om året. Segmentet har en lovende udvikling i retning af hybride og elektriske fremdrivningssystemer, og vi tror, at dette vil være et vigtigt marked for vores hybride/elektriske fremdrivningssystemer i fremtiden. Vi er stolte over, at AQS valgte os som leverandør af det elektriske/hybride fremdrivningssystem, siger Eirik Nesse.
Skibet skal efter planen leveres næste sommer fra værftet.
Omfanget af leverancen
- DC-strømnet på to sider (tavler) med drev til fremdriftsmotorer, pumper og sidepropeller samt generatorsæt.
- 2 x 374 kW elektriske maskiner til fremdriftsskruerne. Dobbelt batterisystem på i alt 1156 kWh fra Lithium Systems.
- Landstrømsforbindelse (400 VAC og 230 VAC) til opladning
- uGrid-omformere og trafo til hotellets belastningstavler.
- BOS Power MOVEe redundant effekt- og energikontrolsystem (PEMS) inklusive broskærme og lokale skærme i maskinrummet.
- Manøvresystem (fremdriftskontrol)