Den grønne omstilling stiller helt andre krav til motorleverandørerne end for bare få år siden, hvor det primært handlede om at have den bedste motor på lager.
For to år siden blev den danske motorforhandler Holm Technoscan en del af den nordiske koncern Bertel O. Steen Power Solutions (BOS Power).
Dengang havde Glostrup-virksomheden cirka 20 ansatte og beskæftigede sig primært med salg og servicering af mtu-motorer til den maritime sektor.
Men sådan er det ikke længere.
Virksomheden er selvfølgelig stadig i stand til at levere mtu-motorer, men den er ikke længere primært fokuseret på salg og service af dieseldrevne motorer.
Komplekse løsninger
I dag fokuserer BOS Power i langt højere grad på komplekse energiløsninger til kunder inden for en lang række brancher både til vands og til lands, og gennem opkøb og organisk vækst har BOS Power firedoblet sin omsætning fra cirka 200 millioner norske kroner på få år til cirka 800 millioner norske kroner.
- Vi har været igennem en meget stor transformation af virksomheden, og det gælder også for vores afdeling i Danmark. At være mtu-leverandør er lidt som at have en isbod. Her ved alle, hvad de skal købe, og det handler bare om at have den bedste is - mere avanceret bliver det ikke. Som systemleverandør er det mere kompliceret. Her handler det om at designe projekterne, og man er ofte involveret i dem i lang tid, siger Eirik Nesse, direktør for forretningsudvikling hos BOS Power.
- En af de ting, vi har haft succes med, er, at vi er gået fra at være en traditionel motorleverandør til at blive en systemleverandør med de kompetencer, der skal til for at rådgive kunderne i processen, siger han.
Udviklingen hos BOS Power er i høj grad drevet af den grønne omstilling.
Virksomheden leverer bl.a. nødstrømsanlæg til store virksomheder som datacentre, hospitaler og indkøbscentre.
Den maritime sektor
Inden for den maritime sektor er der i høj grad fokus på at finde alternative løsninger til brændstofmotorer.
Eirik Nesse bemærker i den forbindelse, at der er stor forskel på, hvor let det er at ombygge fartøjer, alt efter hvad fartøjerne bruges til.
Fiskeri er en af de brancher, hvor det langt fra er nemt.
- Det er en stor udfordring at finde gode løsninger inden for fiskeriet, men på kort sigt ser jeg mange fordele i hybridløsninger, hvor man supplerer den traditionelle dieselmotor med elektricitet. På længere sigt tror jeg, at vi vil se et skifte til alternative brændstoffer som metanol, siger Eirik Nesse.
- Men der er ingen tvivl om, at de tilgængelige alternative løsninger er dyrere end dem, der bruges i dag. Derfor er der ingen tvivl om, at traditionelle dieselmotorer vil være en del af løsningen i mange år fremover, siger han.
Ingen nemme løsninger i fiskeindustrien
Selv om der ikke er nogen nemme løsninger i fiskeindustrien, er der næppe tvivl om, at den også vil omstille sig til grønnere løsninger i løbet af de kommende år.
- Fiskeindustrien er den del af den maritime sektor, hvor der er sket mindst forandring. Det gælder både i Norge og Danmark. Det vil sandsynligvis også kræve politisk efterspørgsel og økonomisk støtte, hvis der skal ske store forandringer, siger Eirik Nesse.
- Når vi har set et stort skifte fra benzin- og dieselbiler til elbiler i Norge, hænger det i høj grad sammen med, at myndighederne har givet nogle store økonomiske incitamenter til det. Jeg gætter på, at man vil se det samme i fiskeriet, siger han.