Skip to content
The-green-transition-is-blue
fredag, 5 juni 20203 min read

Den grønne overgang er blå

Hvordan kan akvakulturbranchen blive førende i den grønne omstilling?

Akvakulturbranchen står over for store udfordringer i de kommende år. Vejen til en mere bæredygtig akvakultur beskrives som et blåt temposkift

Eirik Nesse BW "Der rapporteres om to fremtidige tendenser: Onshore-farme og offshore-farme. Målet er at gøre akvakulturen mere miljøvenlig og øge produktionen på brugene," forklarer Eirik Nesse, direktør for forretningsudvikling hos Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).

"Den grønne omstilling er også en blå omstilling. BOS Power er allerede i førersædet, når det gælder om at hjælpe den maritime sektor med at opnå en grønnere og mere miljøvenlig drift både offshore og onshore," siger han.

Det dybe hav

Såkaldte dybhavsfarme vil kræve større og mere robuste faciliteter sammenlignet med de nuværende fiskefarme. Større anlæg vil producere flere fisk og være mere rentable. Men dybhavsfarme kræver også mere energi, og landbaseret strøm er ikke en mulighed.

Ifølge Nesse betyder det, at hybrid- og nulemissionsløsninger bliver nødvendige for at reducere klimaaftrykket. Han fremhæver den infrastruktur, der er på plads til sådanne farme:

"Vi har stor erfaring med og ekspertise i marine energiløsninger til både søgående fartøjer og andre installationer. Når det gælder akvakultur, er der store miljømæssige fordele ved at elektrificere arbejds- og hjælpefartøjer," siger han og tilføjer:

"Desuden kan vi bruge batteripakker sammen med dieselgeneratorerne om bord på foderflåderne for at reducere forbruget af fossile brændstoffer. Denne tilgang reducerer klimaaftrykket betydeligt. Fiskerflåden kan så også anvende vores hybrid- og elektriske fremdriftsløsninger som en måde at reducere deres klimaaftryk på."

Konkurrencemæssig fordel

Den tid, hvor det bliver et krav, at hele den maritime sektor skal operere med nul emissioner, kommer tættere og tættere på. Strengere miljøkrav bliver vedtaget med en stadig kortere tidshorisont.

"Norge er bundet af internationale forpligtelser, og akvakulturindustrien vil få store økonomiske fordele ved at indføre tiltag for at tackle klimaforandringerne. Vi kan allerede se, at forbrugerne er engagerede i bæredygtighed. Et lavt klimaaftryk vil helt klart blive en konkurrencefordel for hele fiske- og skaldyrsindustrien," fortsætter Nesse.

BOS Power skræddersyr løsninger til hele den maritime sektor. Ud over at levere effektive energiløsninger tilbyder virksomheden også support i hele driftsperioden.

"Vi har en stor og kompetent serviceenhed på plads for vores kunder, som betjener hele Norden, hvilket også fiskeopdrætsindustrien vil nyde godt af."

Innovation og udvikling

BOS Power, som har hovedkontor i Bergen, har stort fokus på udvikling og innovation.

"Kort sagt har vores fokus traditionelt været på fremdrift til dieselbåde.

Men nu går vi i stigende grad over til hybridfremdriftssystemer og nulemissionsløsninger," siger Nesse og fortsætter:

"Hybridløsninger, hvor batteriet tager over i perioder, er særligt efterspurgte for at reducere udledningen af drivhusgasser."

BOS Power har stor ekspertise inden for udvikling og levering af hybrid- og nulemissionsløsninger og har sin egen afdeling og sit eget laboratorium i Molde, som er dedikeret til udvikling og innovation. Virksomheden tager ansvar for komplette systemleverancer, designer strøm- og kontrolsystemer og leverer integrerede løsninger, der er fuldt testet og certificeret til skibe og andre installationer.

Ud over at udvikle hybrid- og nulemissionsløsninger er BOS Power nordisk distributør af de velkendte mtu-motorer .

Nul-emissionsfærge i kompositmaterialer

BOS Power deltog for nylig i udviklingen af verdens første helelektriske kompositfærge.

"Vi leverede det elektriske fremdriftssystem til Barmen-færgen. Projektet var et samarbejde med det innovative miljø omkring forsknings- og udviklingsvirksomheden Easy Form og skibsbyggeren Måløy Verft i Sogn og Fjordane."

BOS Power gentager succesen med sine partnere på Måløy i år. Den helelektriske passagerbåd 'Ole Bull' er ved at være færdig. Den skal fragte passagerer frem og tilbage til komponisten Ole Bulls hjem på Lysøen i Os.

"Vi leverer også egenudviklede løsninger til dette projekt, herunder batteripakker, opladningssystem, elmotor, fordelingstavler og et energistyringssystem til båden", slutter Nesse.

RELATED ARTICLES