Det norske selskab Rødne Fjord Cruise AS har opgraderet den hurtige passagerfærge 'Rygerprinsessen' med SCR-efterbehandlingssystemer. SCR-systemet er en miljøvenlig teknologi, som reducerer NOx-emissionerne med op til 80 % og bidrager til en betydelig reduktion af skadelige emissioner.
Den norske indenlandske skibstrafik repræsenterer 34 % af alle NOx-emissioner i Norge. Reduktion af passagerskibenes miljømæssige fodaftryk er vigtige tiltag for at forbedre omdømmet for en vigtig transporttjeneste i vores samfund. Offentlige hurtige passagerfærger udfører kritiske infrastrukturtjenester i mange lokalsamfund i vores kyst- og fjordregioner.
SCR-systemerne blev leveret af Bertel O. Steen Power Solutions Norway AS i Bergen i forbindelse med installationen af to nye motorer af typen mtu 8V2000M72 med en effekt på 720 kW hver. Motorerne reducerer sammen med SCR-systemerne fra STT Emtec AB emissionerne i overensstemmelse med den maritime emissionsstandard IMO Tier III. IMO Tier III-emissionsgrænsestandarden træder i kraft i Nordsøen og Østersøens ECA (Emission Control Area) fra januar 2021, men gælder kun for nybyggede skibe med køllægning efter januar 2021.
Retrofit-løsninger, hvor SCR-systemer installeres i eksisterende fartøjer, ofte kombineret med repowering af fartøjet, giver derfor en fremragende mulighed for at reducere emissionerne fra denne sektor hurtigere end udelukkende ved fornyelse af flåden. Nordsøens ECA strækker sig også kun op til 62°N, så fartøjer, der er bygget til drift nord for denne linje, er ikke forpligtet til at opfylde de lovbestemte emissionskrav. Implementering gennem operatørinitiativer er derfor vigtige bidrag i bestræbelserne på at reducere udledningen fra den maritime sektor.
"Vi ønsker at drive vores forretning med bæredygtig teknologi inden for sightseeing- og turismesegmentet. Vi kan ikke tillade os at være en miljømæssig efternøler, og derfor er vi godt tilfredse med de installerede SCR-systemer sammen med de nye motorer fra BOS Power " - siger Ragnhild Opsahl Steigen, teknisk chef hos Rødne Fjord Cruise.
Motorleverandøren valgte STT Emtec SCRmarine ud fra krav om plads, pålidelighed og dokumenteret emissionsreduktion.
John Asle Marhaug fra Bertel O. Steen Power Solutions Norway AS siger, at - "STT Emtec SCR er den bedste marine løsning på udfordringerne med trange maskinrum og plads til komponenter og udstyr. SCR-systemet fra STT Emtec opfyldte kravene til installation og lav vægt.
Systemet er en modulær løsning, der er let at montere i skroget og også kan installeres både horisontalt og vertikalt på udstødningslinjen. SCRmarine-systemer fra STT Emtec anvender trykluftassisteret tilførsel af urinstof for at opnå en høj opløsning af ammoniakken og dermed sikre maksimal effekt i de katalytiske omformere. Konverterne styres og overvåges af et proprietært ECU-system, som til gengæld leverer logdata til operatøren.
Eftermontering af et SCR-efterbehandlingssystem kan også give økonomiske fordele for operatøren. Den norske "NOx-fond" tilbyder økonomisk støtte, der beregnes ud fra mængden af NOx-reduktioner i driften. Kontakt BOS Power for at diskutere muligheder og mulig hjælp til at søge om økonomiske incitamenter.