Med elektrificeringen af samfundet har vores energiforbrug ændret sig. Når alle vil oplade batteriet i en elbil på ti minutter, giver det en stor udfordring for både energiproducenter og -distributører.
Derfor arbejder Bertel O. Steen Power Solutions på at levere løsninger, der hjælper med at stabilisere dagens elnet og finde løsninger, der sikrer leveringen af energi i et elektrificeret samfund.
Elektrificeringen af forskellige sektorer for at reducere udledningen giver nye udfordringer, når det gælder elnettet.
For eksempel forårsager ladestationer til vejtransport store variationer i strømbehovet i elnettet, og man kan få et stort strømbehov i områder, der traditionelt ikke har haft et stærkt elnet. Udbygning af svage eltransmissionsnet medfører store udgifter for distributionsselskaberne - Eirik Nesse, Director Marine Propulsion hos BOS Power
Batterifacilitet på Senja
BOS Power er nu i færd med at overdrage et nyt batterilager (BESS) på Senja til Arva Kraft, som skal bruges til at styrke distributionsnettet til de små øer.
"Vi har leveret Norges største landbaserede batteri, som kan understøtte disse strømsvingninger. Batteriet vil levere lagret energi, når efterspørgslen på strøm er høj, og genoplade, når efterspørgslen på strøm er lavere.
"Dette er et eksempel på en ny type løsning, som gør energinettet mere effektivt og udjævner forbruget i løbet af dagen. Og der er mange steder som Senja, hvor elnettet ikke er dimensioneret til det moderne samfunds behov for elektricitet, og hvor det vil være dyrt at udbygge disse netværk.
Et ændret energimix
I Sverige, Danmark og Finland er man i gang med at opføre flere nye vindkraftanlæg, både på land og til havs.
"Problemet med et højere energimix fra vindkraft er, at når vinden blæser, har alle energi at sælge, og elprisen er lav. Men når vinden er svag, er der ingen, der har energi at sælge, og så bliver prisen høj. Det giver helt nye udfordringer for energisektoren", siger Nesse.
I fremtiden vil BOS Power udvikle brintproduktionsanlæg sammen med Rolls-Royce Power Systems. I disse systemer vil den overskydende elektriske energi blive sendt til et elektrolysesystem, som omdanner energien til brint, der kan lagres og sælges som energibærer (brændstof) eller omdannes tilbage til elektrisk energi af brændselsceller, når efterspørgslen efter elektricitet er højere end produktionen fra vindmølleparken.
"Brint er en relativt dyr energibærer at producere, men hvis vindmølleanlæg har nul indtægter, når vinden er stille, er det bedre at producere brint med den overskydende energi, som så kan give en alternativ indtægt til vindmølleparkoperatøren.
Energimikset i Skandinavien har ændret sig fra at være domineret af traditionel vandkraft med et relativt stabilt og forudsigeligt forbrug til en række forskellige teknologier og en blanding af vind, vand og sol som kilder. I dette billede af en stigende og varierende efterspørgsel efter energi på grund af elektrificeringen af forskellige applikationer kommer batterilagringsteknologier også til at hjælpe energileverandørerne.
"BOS Power er i gang med at udvikle dette marked og disse energiløsninger, og vi synes, det er rigtig spændende", siger Nesse.
"Samtidig fortsætter vi med at repræsentere de traditionelle teknologier til marine fremdriftssystemer og nødstrømsløsninger til kritisk infrastruktur og industrianlæg som den skandinaviske distributør af mtu-løsninger fra Rolls-Royce Power Systems.
Nye teknologier giver mere forudsigelighed
"I takt med at der udvikles flere uregulerbare vedvarende energikilder, forventes prisudsvingene på den elektriske energi at blive større. Vi må være forberedt på, at energiomkostningerne kan blive højere i fremtiden end de historiske priser, vi har set i Norden. Men de nye lagringsteknologier vil hjælpe med at reducere udsvingene og gøre den nordiske energisektor mere forudsigelig, så vi ikke kommer til at opleve de ekstremt høje eller lave priser, vi har set i det seneste år.
"Vi sigter først mod at udvikle batterilagringssystemer både i eldistributionsnettene og på produktionsanlæggene for vedvarende energi, og derefter brint og måske endda produktion af syntetisk brændstof i fremtiden. Vi ønsker at drive disse nye teknologier fremad i den nordiske energisektor.
Stort potentiale og hurtig udvikling
På Senja vil de nu starte pilotfasen i det strømførende elnet.
"Arva Kraft vil nu gennemgå en etårig drifts- og prøveperiode for at lære, hvordan man bruger batterienergilagringssystemet mest effektivt.
Energipakke til Arva Kraft
"Vi mener, at dette har et stort potentiale og kan hjælpe elnettet med at opfylde et krævende og svingende energibehov uden behov for massive investeringer i infrastruktur. Udviklingen af nye teknologier sker ret hurtigt nu", konkluderer Nesse.