BOS Power har certificeret MTU S2000 M72-serien til at opfylde de nye og strengere IMO-emissionskrav, der trådte i kraft fra januar 2021.
- Motorserien S2000 M72 er nu IMO Tier III-certificeret af DNV. Vi brugte en 10V 2000 M72 som testmotor, da vi certificerede serie 2000 i forhold til de nye emissionskrav, siger John Asle Marhaug, Senior Sales Manager Marine hos BOS Power. Han tilføjer:
- De strenge emissionskrav gælder i ECA-områderne Nordsøen og Østersøen, hvor IMO-standarden fastsætter emissionsgrænser for NOx.
Grøn skibsfart
Et ECA-område (Emission Controlled Area) er defineret i den internationale konvention om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL), bilag VI, og fastsætter strengere kontrol med svovl- og nitrogenoxid-emissioner (NOx) i definerede geografiske områder.
Ud over den nordiske region med Den Engelske Kanal, Nordsøen og Østersøen er ECA også defineret for hele USA's øst- og vestkyst. Fra januar 2021 skal alle nye fartøjer, der opererer i disse områder, overholde de strenge IMO Tier III-krav.
- Gælder Nordsøen ECA for hele den norske kyst?
- Kysten fra Midt-Norge (62°N) og længere nordpå er ikke defineret som et ECA-område, men størstedelen af de fartøjer, der opererer i disse farvande, vil sandsynligvis også overholde IMO's Tier III-krav. De fleste operatører i offshore-industrien kræver for eksempel, at den nuværende IMO-standard skal følges, før der tildeles kontrakter, siger Marhaug.
Fremdriftsløsninger til hele kysten
De nye miljøkrav giver en NOx-reduktion på omkring 75 procent i forhold til de tidligere krav. Det er en drastisk reduktion, som både små og store rederier skal leve op til.
- Vi kan fungere som partner og rådgiver for skibsoperatører, da vi har stor erfaring og viden om elektrificering af skibe, brug af katalysatorløsninger til emissionsreduktion og hybridløsninger til hurtigfærger, færger og servicefartøjer.
Med det nye certificerede system kan vi straks begynde at opgradere eksisterende fremdrivningssystemer på skibe og levere løsninger til nybygninger, siger Marhaug og fortsætter:
- Vi ønsker at være en partner og rådgiver for skibsoperatører, når det gælder emissionsbestemmelser. Vores team, som består af projektledere, ingeniører og teknikere, skræddersyr løsninger til hvert enkelt fartøj. Vi opbygger også livslange relationer med vores kunder og sørger for opfølgning og service undervejs, baseret på vores omfattende tilstedeværelse af serviceteknikere i hele Norden.
Tekniske detaljer for BOS Power IMO Tier III-løsninger
- Skræddersyr I løsninger?
- Ja, vi skræddersyr løsninger til hvert enkelt fartøj. Da vægt og plads ofte er en udfordring, tilpasser vi den bedste placering af efterbehandlingssystemet for at give mulighed for maksimal udnyttelse af pladsen og tage hensyn til eventuelle vægtbegrænsninger.
Den certificerede motor og efterbehandlingssystemet er let, kompakt og velegnet til små maskinrum.
- Den motor, der blev brugt i IMO-testen, bruges i vid udstrækning i højhastighedsfartøjer og servicefartøjer til havvind. Der er kun få andre systemer på markedet i dag, der kan matche BOS Power S2000 IMO Tier III-løsningerne, når det gælder forholdet mellem effekt og vægt.
Opgradering til lavere emissioner
BOS Power har allerede opgraderet ældre skibe med nye og miljøvenlige motorer med stor succes. Det er sket for rederier og operatører, som ønsker at være på forkant med de nye krav, der indføres fra januar 2021, og som ønsker at forbedre deres miljøprofil. Skibe, der sejler langs kysten i dag, lever ikke op til de nye miljøkrav, selv om det i princippet kun gælder for nye skibe.
- Kan man opgradere eksisterende fremdriftssystemer, så de lever op til de nye emissionskrav?
Ja, det kan man.Vi tilbyder opgraderinger af eksisterende mtu-motorinstallationerved at installere et efterbehandlingssystem, der opfylder de nye krav, en løsning, som vi er ene om at tilbyde på det nordiske marked, siger Marhaug og tilføjer:
- Vi har god viden om tilgængelige teknologier, og vi vil gerne være både sparringspartner og rådgiver for vores kunder.
Det var BOS Powers ingeniører og teknikere, der på rekordtid fik mtu-motoren godkendt.
- Vi tog udfordringen op og gik i gang med omfattende engineering og test midt under coronapandemien, siger Ingleif Iversen, Engineering & Project Director hos BOS Power.
- Vi brugte testfaciliteten hos Ricardo i Storbritannien til at få det til at ske. Kort sagt tilpassede vi et efterbehandlingssystem til testmotoren. Kravet er, at motoren og efterbehandlingssystemet skal køre sammen under testen og testes som et system. Motorsystemet blev til sidst certificeret af DNV GL, som også overvågede testen online.
Overvåget på afstand
Testen var meget grundig og udfordrende. Der blev stillet strenge krav til temperatur, luftfugtighed, motorovervågning og måling af udstødningsemissioner.
- Vi fik ikke lov til at komme ind i Ricardos laboratorium på grund af coronapandemien. Testen måtte derfor fjernovervåges fra Bergen, siger Iversen og fortsætter:
- Vi er meget stolte over at have taget denne udfordring op og gennemført den midt i den norske nedlukningssituation. Vi har en teknisk afdeling, som både er fremsynet og i stand til at vende sig hurtigt om for at finde de løsninger, som markedet kræver.
Førende inden for den grønne transformation
BOS Power er mere end en motorleverandør. Ud over en førende motorportefølje udvikler og leverer virksomheden effektive energiløsninger med hybride og elektriske fremdriftssystemer samt tilbyder livstidssupport i hele Norden med lokale kontorer i alle de nordiske lande.
- I investerer også kraftigt i løsninger til den grønne omstilling?
- BOS Power har i mange år fokuseret på grøn omstilling i den maritime sektor, og det er naturligt, at vi stræber efter at være på forkant med nye miljøkrav. Det er også det, vores kunder har brug for og forventer af os, siger Marhaug og konkluderer:
- Fremdriftssystemernes oppetid er forretningskritisk for professionelle brugere, hvor et effektivt og responsivt servicetilbud er nøglen til at sikre driften. Hurtig adgang til reservedele og serviceteknikere, omfattende værkstedskapacitet til planlagt vedligeholdelse og effektive value care-aftaler tilbydes af BOS Power i hele Norden.