Den maritime industri er vidne til et paradigmeskift med introduktionen af hybride og elektriske fremdriftssystemer til højhastighedsfartøjer (HSC'er) og Crew Transfer Vessels (CTV'er).
I takt med at skibene tager disse nye og grønnere teknologier til sig, står branchen over for udfordringer med at forstå og opfylde kravene til service og livscyklusstøtte (LCS) for disse innovative fremdriftssystemer. Lad os dykke ned i det.
Udfordringer ved nye teknologier
Integrationen af hybride og elektriske fremdriftssystemer introducerer et niveau af teknologisk kompleksitet, som industrien stadig er ved at blive fortrolig med. Lige nu er der et videnshul, og maritime fagfolk kæmper med de indviklede forhold i disse systemer. Men der gøres også en stor indsats for at udfylde disse huller og etablere standardisering inden for både systemer og procedurer.
Mens traditionelle dieselfremdrivningssystemer har været normen i næsten et århundrede, rejser overgangen til elektriske kraftkilder mange spørgsmål, især hvad angår vedligeholdelsespraksis og standardisering.
Det er elementer, der traditionelt udvikles i samarbejde mellem producenter og klassifikationsselskaber, baseret på erfaring og de tekniske specifikationer for systemer i drift. På grund af de nye marine hybrid- og elsystemer og den hurtige innovation af løsninger er industrien i høj grad nødt til at starte helt fra bunden.
Læs mere her: Hvordan fungerer hybrid/elektrisk fremdrift i højhastighedsskibe?
Forskelle i vedligeholdelse
En mærkbar forskel mellem elektrisk og diesel fremdrift ligger i vedligeholdelseskravene. Mens et dieselsystem i sig selv er meget "enklere", udviser elektriske systemer generelt lavere vedligeholdelsesbehov sammenlignet med deres dieselmodstykker.
Skiftet fra traditionelle dieselmotorer til elektrisk kraft medfører en reduktion i hyppigheden og kompleksiteten af vedligeholdelsesopgaver, men metoder til diagnose og analyse af systemer er stadig under udarbejdelse, primært på grund af den relative nyhed af elektriske fremdriftssystemer i den maritime sektor.
Disse fremdriftssystemer er komplekse og kræver en mere holistisk tilgang, når man forsøger at diagnosticere fejl. De, der udfører service eller reparationer, skal i højere grad end tidligere være fortrolige med systemet som helhed, herunder dets softwarekomponenter. Derfor er det vigtigt, at leverandøren eller serviceudbyderen har et etableret servicenetværk, så dit behov kan imødekommes rettidigt.
Se mere om dette: Hybrid fremdrift
Sammenligning af diesel- og elektrisk vedligeholdelse
Selv om dieselmotorer er meget enklere i drift, kræver de ofte hyppigere og mere indviklede vedligeholdelsesprocedurer. På den anden side tilbyder elektriske fremdriftssystemer, der er afhængige af elektriske komponenter, en mere strømlinet tilgang til vedligeholdelse, men mangler stadig både standardisering af systemer og forsyningskæden/tilgængeligheden af dele, i det mindste i den skala, vi finder for traditionelle systemer.
Læs også her: Ny kontrakt med Norled
Nøgleovervejelser for vedligeholdelse af el/hybrid
Skiftet i strømkilde, fra en mekanisk dieselmotor til et elektrisk drev, medfører også ændringer i selve karakteren af den nødvendige vedligeholdelse.
Det er afgørende at forstå nuancerne i et elektrisk fremdriftssystem. Faktorer som integration af avancerede batteriteknologier og den overordnede elektriske infrastruktur og systemets interne kommunikation skal alle overvejes nøje.
Desuden bidrager den lethed, hvormed man kan udskifte specifikke komponenter i et elektrisk system, til en anderledes vedligeholdelsespraksis sammenlignet med dieselmotorer. Mens det er mere fleksibelt at udskifte en hovedkomponent i et forbrændingssystem som en motorudskiftning, skal et hybrid- eller fuldt elektrisk system i en helt ny grad overveje "softwarekompatibilitet" ud over hardwarespecifikationerne.
Den nævnte kompleksitet og nyhed i elektriske hybridsystemer er også en styrke, ikke kun en udfordring for at levere omfattende servicetilbud. Dette omfatter et spektrum af proaktive og reaktive foranstaltninger, der er designet til at sikre de maritime systemers kontinuerlige funktionalitet. Det næste niveau af dataindsamlingsfunktioner i elektriske/hybride fremdriftssystemer giver mulighed for forudsigende analyser og dermed hurtig reaktion på nye problemer. Det er selvfølgelig en integreret del af en omfattende servicepakke, som vi vil se brede sig i takt med, at både hardware og software modnes.
Ved at identificere potentielle problemer, før de eskalerer, bidrager disse tjenester til en reduktion af uplanlagt nedetid, hvilket fremmer et gnidningsløst og uafbrudt driftsmiljø. Faktisk er der flere anvendelser af sådanne analyser, der i høj grad optimerer din drift.
Relateret artikel: Fremtidens fremdriftsteknologi: Sådan forbliver du konkurrencedygtig i 2030
Viden og ekspertise opstår i stor skala
Mens hybride og elektriske systemer er en ambition for de fleste nationer, for ikke at nævne en nødvendighed for at nå internationale og nationale klimamål, er det stadig et voksende marked, og serviceprocedurer og standardisering udvikles stadig for hvert fartøj, der sættes i drift. Tidlige brugere bør overveje den regionale ekspertise og servicetilbud fra deres producent og samtidig arbejde tæt sammen med dem fra designstadiet for at sikre lokal tilgængelighed af dele og infrastruktur.
Konklusion
Når man dykker ned i vedligeholdelseskravene til hybride og elektriske HSC'er, afslører det et landskab med flere spørgsmål end svar. Det er derfor en fordel at opsøge leverandører, der er fortrolige med systemet som helhed, ikke kun dets design, samling eller individuelle komponenter. På grund af teknologiens udvikling er der desuden nogle, der holder sig helt væk fra den.
Denne udvikling kræver en omfattende forståelse af de unikke udfordringer, som disse teknologier giver, når de anvendes på forskellige markeder og i forskellige operationer. Til gengæld understreger det behovet for, at producenten eller systemintegratoren forpligter sig til at tilbyde specialiserede tjenester. Som teknologien ser ud i dag, er det den eneste måde at sikre en problemfri drift og lang levetid for fartøjer, der anvender nul-/lavemissionsløsninger.