Skip to content
Udsigt til en marin softwareautomatiseringstjeneste kaldet MOVe
Anders Christoffer Hopsdalonsdag, 29 november 20234 min read

Sådan optimerer digitalisering og cloud-teknologi din skibsdrift

På maritime fartøjer har vi i de seneste årtier set en stigende grad af digitalisering af nøglesystemer. Dette er blevet yderligere fremskyndet af indførelsen af hybride eller elektriske kraft- og fremdriftsløsninger. Der er en enorm mængde indsigtsfuld information, der kan hentes fra sådanne systemer. Men det kan være lettere sagt end gjort at udnytte dem ordentligt.

Men det kan være en guldgrube af information. Dyb indsigt i dit skibs præstationer og i din drift har nogle store positive konsekvenser, som f.eks. reduceret brændstofforbrug og forebyggelse af dyr nedetid.

I denne artikel vil vi undersøge, hvordan digitalisering af dine fartøjer kombineret med fleksible softwareløsninger kan øge effektiviteten og optimere din drift.

 

 

Reducerer udledningen

Lad os først se på optimering af brændstof- og energiforbrug samt emissioner. Engang var det måske nok at overvåge speedometeret og flowmåleren, sammenligne de to og få en "god nok" indikation af, hvor hårdt du skulle køre dine motorer for at opnå den ønskede hastighed.

I dag er ligningen meget mere kompleks. Du finder et stort antal systemer og sensorer spredt over hele skibet, som alle producerer data, som du kan bruge. Det er her, du finder de oplysninger, der er nødvendige for at optimere specifikke operationer, specifikke ruter, din serviceplan og kommunikation.

 

Lad os se på nogle af de systemer, der leverer disse data:

  • Motor/strøm
  • Automatisering og alarmsystem
  • Navigation
  • Propeller
  • Hotelstrøm og batterier
  • Temperaturer og vibrationer i hele skibet.
  • Vejrinformation, som vindretning/hastighed/temperaturer/tryk/bølger osv.
  • Driftspersonale (kaptajn og besætning)

En udfordring er, at disse forskellige kilder sjældent taler samme sprog eller kommunikerer med hinanden. Forskellige dataprotokoller og proprietære dataløsninger kan hindre konsolidering af disse oplysninger. Dataene er ofte ustrukturerede, hvilket betyder, at de ikke er kontekstualiserede med andre systemer. Målet er at tilpasse alle datasæt og sætte dem i kontekst på én platform.

Det er sådan, man høster værdien af data. Din motors ydeevne og brændstofforbrug alene fortæller kun en del af historien. Når de kombineres med yderligere variabler som vejrforhold, motorbelastning, propelstigning og navigationsdata, vil der dukke metoder op til at optimere alle aspekter af din drift.

 

Sådan fungerer det

Kort fortalt er alle de rå datakilder forbundet med en mellemliggende IPC - EDGE-enhed. Dataene skubbes til et cloud-miljø, hvor du kan oprette en asset-model for fartøjet. Skyen leverer den lagring og computerkraft, der er nødvendig for at strukturere, justere og aggregere dine data.

  • Alle målinger fra et fartøj kan sammenlignes med andre fartøjer. Ruter kan sammenlignes med hinanden.
  • Oplysninger fra tredjepartskilder kan tilføjes/tilpasses, f.eks. detaljerede vejr- og tidevandscyklusser.
  • Rapporter kan distribueres automatisk.

Gennem åbne og sikre API'er (Application Programming Interfaces) kan dine resultater videresendes til andre systemer. Det kan føres tilbage til skibet og aktivt rådgive om dets drift. Du kan også køre det gennem dine egne eller partneres dataanalyseplatforme til mere specialiserede analyser.

 

Nye muligheder

Du begynder måske at se potentialet i, hvordan disse data kan bruges til optimering. Jo flere data, der indsamles, jo mere detaljeret bliver din rapport.

Lad os udforske nogle af de anvendelsesområder, der opstår med sådan en ressource:

 

Kraften i visualisering

Når du får visualiseret dine data, kan du se, hvordan tingene overlapper og hænger sammen. Du får nogle umiddelbare resultater og opdager hurtigt afvigelser og mønstre i en operation. Du kan måske se, at brændstofforbruget er højere eller lavere med en bestemt besætning eller kaptajn, selv om skibet og ruten er den samme. Eller alternativt, at en etableret rute bruger mere energi under bestemte vind- og vejrforhold, hvilket tyder på et bedre alternativ.

 

Yderligere analyse

Nu hvor du har værktøjerne og dataene lige ved hånden, kan du begynde at se tendenser over tid. Det kan forbedre effektiviteten, reducere nedetid og give dig en bedre forståelse af din drift generelt. Med tiden vil du finde ud af, hvilke fartøjskonfigurationer der er optimale under specifikke forhold.

Visse områder af din rute kan afsløre, hvor der skal foretages justeringer, f.eks. en bestemt stigning på propellen kombineret med en bestemt effekt fra dit kraftsystem baseret på navigationsdata. Der er meget at vinde ved granulære justeringer.

 

Rettidig service

Når alle skibets systemer er centraliseret på ét sted, vil du begynde at se skibets servicebehov helt ned på komponentniveau. Driftsprofil, skibsspecifikke systemer og regionale forhold spiller alle en rolle for, hvornår en komponent eller et system kræver service. Selv inden for samme skibsklasse og -design er der forskelle afhængigt af den belastning, det udsættes for. Når du kender dette nøje, kan du bedre planlægge nedetid og servicecykler og maksimere din oppetid uden ekstra risiko.

Disse oplysninger i en cloud-løsning kan også lette behovet for koordinering mellem skibets operatør, dets producent eller serviceudbyder og skibets besætning. For at reducere omkostningerne til vedligeholdelse er god kommunikation og opfølgning afgørende. Meget af dette kan nu automatiseres.

 

Simulering og garanti for oppetid

Med tid og nok data kan man køre komplekse simuleringer. Det kan bruges til at skabe mere præcise forudsigelser af din produktion og dine driftsomkostninger. Det er også grundlaget for, at en producent med sikkerhed kan give mere omfattende oppetidsgarantier. Proaktive serviceanbefalinger og reparationer vil nå et helt nyt niveau, helt ned på komponentniveau. Med denne type analyser ved hånden kan både du og producenten føle jer sikre på, at de dele, I har brug for, altid er til rådighed, mens unødvendig service og reparationer hører fortiden til.

 

Konklusion

Moderne skibe har mange sensorer, der producerer en masse data om skibets ydeevne. Det har dog været en udfordring at konsolidere det hele til mere omfattende analyser. Moderne vessel-to-cloud-løsninger gør dette muligt, og førende operatører og systemintegratorer tager teknologien til sig.

Digitalisering og softwareløsninger i den maritime sektor vokser, og vi er nødt til at tage de tilgængelige værktøjer i brug for at udnytte de oplysninger, dit skib kan levere. Det har potentiale til at reducere udledningen og øge effektiviteten af dit skib på kort sigt. På lang sigt kan det have en stor positiv indvirkning på hele din drift ved hjælp af en digital driftsmodel på tværs af hele din flåde.

 

avatar

Anders Christoffer Hopsdal

Corporate Development & Digital Solutions

+47 90 89 62 62

RELATED ARTICLES