Skip to content
Frode Skaartirsdag, 17 oktober 20235 min read

Reducering af risiko ved køb af et maritimt nul- eller lavemissionsskib

Er din bestilling blevet holdt tilbage på grund af et for optimistisk syn på teknologien? Har forsinkelser i de indledende forhandlinger om finansiering og kontrakter forplantet sig til senere stadier af konstruktion og levering af dit fartøj?

Anskaffelse af et nyt højhastighedsfartøj (HSV) eller arbejdsfartøj er en dyr og kompleks proces, der involverer mange forskellige aktører og faktorer. Indførelse af nye teknologier bringer også nye og ukendte faktorer på bordet, men der er altid mulighed for at mindske denne risiko.

I denne artikel vil vi undersøge tre måder at mindske risikoen på og få det bedste afkast af din investering, når du anskaffer et fartøj med nye lav- eller nulemissionsteknologier.

 

 

Almindelige risikofaktorer

Som du ved, er selve indkøbsprocessen en kompleks proces. Mange forskellige aktører fra forskellige områder skal mødes.

  • Finansiering
  • Design og specifikationer
  • Komponentproducenter og leverandører
  • Klassifikationsselskaber
  • Operationelle kontrakter

Dette er nøgleelementer, der påvirker hinanden i forskellig grad. De skal alle stemme overens, før du får dit fartøj, og selv små forsinkelser på en del kan medføre alvorlige forsinkelser på projektet. Udgifterne er betydelige for fartøjer i kommerciel drift, og der skal måske afsættes midler fra flere parter.

Skibets miljøprofil og implementeringen af hybrid-, el- eller andre alternative brændstofteknologier skal fastlægges tidligt. For eksempel kræver de tilgængelige løsninger til hybrid og el højere CAPEX, og forsyningskæderne er anderledes end dem, du måske kender fra konventionelle dieseldrevne fartøjer. Infrastrukturbehovene, som f.eks. batteriopladningsløsninger, kan ikke tages for givet.

Kort sagt: Nye teknologier medfører også nye friktionspunkter. Det kan betyde risiko, hvis det ikke udnyttes korrekt, men der er måder at udnytte det på.

 

Læs mere: Hvordan fungerer hybrid/elektrisk fremdrift i højhastighedsfartøjer (HSV)?

 

Hvordan minimerer man risikoen?

Realistiske forventninger til teknologiens muligheder

Det er vigtigt at kende både styrker og svagheder ved dit teknologivalg. Det kan omfatte potentielle alternativer eller muligheder for din driftsprofil og dit budget. Måske er en fuldt elektrisk løsning ikke optimal eller overhovedet mulig for den påtænkte region eller rute, og du bør se på andre lav- eller nulemissionsbrændstoffer som biogas og andre e-fuels. At have realistiske forventninger allerede i planlægningsfasen kan spare både tid og penge.

Vi stræber alle efter en grønnere og mere effektiv brug af vores ressourcer, men du skal altid huske, at status quo og den traditionelle måde at gribe både anskaffelse og drift af kommercielle skibe an på blev etableret uden nutidens miljøhensyn. Det kræver en justering af både overvejelser og forventninger. Men da emissioner ikke har været prioriteret i større omfang tidligere, er der et utroligt potentiale for hurtige og betydelige forbedringer og resultater. Ud over de miljømæssige fordele bør indvirkningen på OPEX ikke undervurderes.

Læs også her: Seastreak "Wall Street" High Speed Vessel og hvordan de reducerede driftsomkostninger og CO2-udledning

Reducer antallet af parter

Med lav- og nulemissionsløsninger har vi endnu ikke de samme produktionsmængder og lagre af komponenter, som man kan finde på dieselmarkedet. Dele kan heller ikke udskiftes på samme måde, hvilket kræver mere specialiseret hardware- og softwareekspertise, når der udføres service.

Ved at samle alt, hvad der har med levering og service at gøre, hos én part, forenkles processen internt og udadtil, hvis behovet skulle opstå. Forestil dig, at du skulle kontakte producenterne af din bils individuelle komponenter, når du skulle købe eller udføre den årlige service.

Uanset om du kører i en ny forbrændings-, hybrid- eller elbil, vil du bare gerne have, at forhandleren tager sig af den. Med den rigtige leverandør er det muligt, også i den maritime sektor.

 

Læs mere: Sådan optimerer digitalisering og cloud-teknologi din maritime drift

 

Arbejd tæt sammen med din leverandør

Det kan være en fordel med et tættere samarbejde med din leverandør fra et tidligt tidspunkt. På grund af det nuværende paradigme for forsyningskæden og komponenternes interoperabilitet kan en tæt kommunikation med din leverandør fra designfasen lette din rejse fra idé til drift betydeligt.

At være tidligt ude med nye løsninger er forbundet med en vis risiko, men hvis man arbejder sammen med en partner, som man har tillid til, kan man vende risikoen til en gevinst. Som operatør kan du føle dig sikker på, at der kun er et enkelt kontaktpunkt, hvis der skulle opstå et behov.

Digitalisering er indbygget i nye teknologier i langt højere grad, end det har været tilfældet historisk. Det er en klar fordel, som kan blive overset. Servicebehov og -intervaller kan automatiseres, hvilket garanterer tilgængelighed af dele, ekspertise og minimal nedetid. Dataindsamling fra skibets forskellige systemer giver mulighed for at optimere ruter, drift og driftsprofil, hvilket resulterer i en væsentlig reduktion af OPEX.

Dette skitserer en af de vigtigste forskelle mellem den "gamle og nye" type marinefartøjer. Mens din oprindelige CAPEX øges ved at indføre ny teknologi, forbedres driftsstabiliteten og omkostningerne betydeligt.

Konklusion

Det kan ikke benægtes, at der er risici ved at være tidligt ude med ny teknologi. Men der er måder, hvorpå man kan reducere og afbøde sådanne risici og vende dem til belønning.

Hybride, elektriske og alternative brændstofskibe (e-fuels) kræver andre overvejelser og har andre styrker og svagheder end traditionelle dieselskibe. En velinformeret tilgang til teknologien, og hvordan den anvendes fra de tidlige designfaser, er det bedste sted at starte. Aspekter som brændstof- og el-infrastruktur kan ofte tages for givet. Leverandører har indgående kendskab til, hvordan man gør det rigtigt, og det bør du også have helt fra begyndelsen.

Det kan altid betale sig at amarbejde tæt med en leverandør, der kan levere en totalløsning. Det forenkler en i forvejen kompleks proces. At involvere leverandøren tidligt i designfasen tjener dig både på kort og lang sigt. På kort sigt har du realistiske mål, der er sat tidligt. På lang sigt har du en partner, der forstår din flåde, dens servicebehov og din drift.

For mange virksomheder ligger styrken ved et dieselfartøj i dets lavere CAPEX i dag. Et elektrificeret/e-fuel-fartøj betaler sig i form af driftssikkerhed, driftsomkostninger, og hvordan det bevarer sin værdi i de kommende årtier. Dette nye fokus på OPEX kan være en udfordring for nogle markeder, men det er en vigtig overvejelse for højeffektive lavemissionsskibe. Markedet og den måde, vi driver forretning på, er stadig ved at tilpasse sig disse nye løsninger, men det er blot voksesmerter på den uundgåelige vej mod en nul-emissionsindustri.

avatar

Frode Skaar

Head of Business Development

+47 909 81 017

RELATED ARTICLES