Skip to content
Electric Drive | Technologies | Marine | BOS Power Solutions
mandag, 10 februar 20203 min read

Renere bymiljø med grønne byfærger

Søtrafikken står for en betydelig del af udledningen fra transportsektoren.

Det er muligt at mindske påvirkningen af luftkvaliteten og reducere udledningen af drivhusgasser på de europæiske vandveje og i byerne med elektriske fremdriftsløsninger til passagerfærger og arbejdsbåde.

"Vi er glade for at se en udvikling, hvor flere og flere af vores marinefartøjer skifter til elektrisk fremdrift," siger Eirik Nesse - Director Marine Propulsion, Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).

Virksomheden i Bergen, der er specialiseret i maritime strømsystemer, har i de senere år investeret kraftigt i udviklingen af hybride og elektriske fremdriftsløsninger til færger og hurtige passagerskibe. Nu får endnu et segment inden for passagertrafikken mulighed for at udnytte de løsninger, BOS Power tilbyder.

"Alle vores større byer i Europa har en miljøstrategi for reduktion af lokale emissioner fra transportsektoren. Mens reduktion af emissioner fra krydstogtskibe og store skibe kræver betydelige investeringer i landstrøm, har vi nu en løsning klar til de mindre passagerskibe og arbejdsbåde, der sejler på vores vandveje," siger Nesse og forklarer:

Eirik Nesse, Director Marine Propulsion at BOS Power"Fællesnævneren for disse fartøjer er, at de typisk sejler på korte ruter ved relativt lave hastigheder. Det betyder, at de ikke har brug for store batteripakker til de elektriske fremdriftssystemer, og den nødvendige opladningseffekt kan håndteres uden store investeringer i den elektriske infrastruktur på land.

Eirik Nesse, direktør for marine fremdrift hos BOS Power

Har I hyldeløsninger til denne type fartøjer?

"Ja, det har vi. Teknologien er testet og afprøvet på flere fartøjer i kommerciel drift. Desuden kan vores løsninger skaleres, så de passer til forskellige skibstyper.

Massiv efterspørgsel

Små passagerskibe sejler i en række byer langs kysten og de indre vandveje i Norden.

Det lader til at være et stort marked for de løsninger, I tilbyder?

"Ja, det er det. Vi er partner og rådgiver for sådanne skibsoperatører. Vores team, som består af projektledere, ingeniører og teknikere, skræddersyr løsninger til hvert enkelt fartøj. Vi opbygger også livslange relationer med vores kunder og sørger for opfølgning og service undervejs, baseret på vores omfattende tilstedeværelse af serviceteknikere i hele Norden."

Nesse mener, at der vil være en betydelig vækst i grønne løsninger i den maritime sektor.

"Efterspørgslen efter hybride og elektriske løsninger til markedet for færger og passagerskibe vokser år for år. Der er stadig tekniske udfordringer, der skal overvindes i nogle tilfælde, men det er meget tilfredsstillende at være en aktiv partner i den grønne omstilling i vores branche. Den maritime sektor er traditionelt afhængig af fremdriftssystemer baseret på fossile brændstoffer, men der sker nu et skift til hybride fremdriftssystemer og nulemissionsløsninger. Batteridrevne løsninger, hvor energien til fremdrift lagres i batterier, er særligt efterspurgte for effektivt at reducere udledningen af drivhusgasser.

Electric-Propulsion

Batterielektrisk fremdriftssystem - eksempel på systemkonfiguration

Nul-emissionsfærger i kompositmaterialer

BOS Power har deltaget i udviklingen af verdens første fuldelektriske bilfærge bygget i kompositmateriale af glasfiber, der er godkendt til transport af farligt gods.

"Vi leverede det elektriske fremdriftssystem til Barmen-færgen. Projektet var et joint venture med det innovative miljø omkring Easy Form og Måløy Skibsværft i Sogn og Fjordane, Norge.

Electric Drive | Technologies | Marine | BOS Power Solutions

BOS Power har også gentaget sin succes med sine partnere i Måløy. Den fuldt elektriske passagerbåd "Ole Bull" transporterer passagerer til komponisten Ole Bulls museum på Lysøen, Os, i Norge. Det gav en ny oplevelse for passagererne med en meget stille passage og ingen udledning af drivhusgasser.

"Vi leverede en skræddersyet løsning "fra broen til propellen" til dette projekt, herunder batteripakker, opladningssystem, elmotorer, tavler og energistyringssystem til båden", konkluderer Nesse.

BOS Power har stor kompetence inden for udvikling og levering af hybrid- og nulemissionssystemer og har sin egen udviklingsafdeling og sit eget laboratorium, der er dedikeret til udvikling af nulemissionssystemer. Virksomheden leverer komplette nøglefærdige systemer, herunder strøm- og kontrolsystemer, til integrerede løsninger i skibe og andre installationer, fuldt testet og certificeret.

Ud over at udvikle hybrid- og nulemissionsløsninger er BOS Power nordisk distributør af det velkendte mtu-motormærke fra Rolls-Royce Power Systems.

RELATED ARTICLES